Jak wybrać projektanta wnętrz?

Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, kiedy warto, a kiedy opłaca się podjąć współpracę z projektantem wnętrz. Dzisiaj skupimy się na kolejnym pytaniu, które wstrzymuje wielu klientów przed skorzystaniem z tego typu oferty. A brzmi ono: jak wybrać projektanta wnętrz?

Wbrew pozorom, przekazem dzisiejszego wpisu nie będzie podprogowa zachęta do wybrania właśnie naszego biura, jako najlepszego spośród wszystkich ofert 🙂 Zamiast tego, postaramy się jak najrzetelniej przedstawić kryteria, którymi warto się kierować, wybierając projektanta wnętrz. Z doświadczenia wiemy, że różnice pomiędzy biurami są znaczne – zarówno, jeśli chodzi o jakość i zakres projektu, jak i rozrzut cenowy.

Ponieważ prawdopodobnie nie zlecasz projektów mieszkań co tydzień, współpraca z projektantem będzie dla Ciebie czymś wyjątkowym. To zrozumiałe, że masz wątpliwości, a może nawet  nie do końca czujesz, co otrzymasz w ramach podpisanej umowy. Jakby tego było mało, chyba każdy z nas nasłuchał się budzących grozę opowieści znajomych, gdzie głównymi bohaterami są właśnie projektanci wnętrz. Czasami przyjmują oni postać wilków w owczej skórze, potrafiących się ładnie uśmiechać i wyczyścić konto klienta, dając w zamian wytwór swojej fantazji, zupełnie niezgodny z oczekiwaniami zamawiającego.

Część pierwsza: namierz kandydatów.

A robiąc to, nie kieruj się wyłącznie ceną. Owszem – jest ona ważna, ale pamiętaj, że od niej zależy też jakość, zakresu, a nawet termin tego, co otrzymasz. Słyszeliśmy o projektach kuchni za 50 zł oraz o takich za 1.500 zł… rozrzut jest więc olbrzymi i zdajemy sobie sprawę, że niełatwo się w tym połapać i ocenić właściwy stosunek ceny do jakości. W naszym przekonaniu za optymalny projekt zapłacisz w okolicach 60-120 zł za metr kwadratowy w przypadku typowych rozwiązań, metraży i rozkładów, przy czym im biuro ma lepszą renomę i więcej klientów, tym bliżej tej górnej granicy.

Zweryfikuj, czy wybrane przez Ciebie biuro prowadzi działalność gospodarczą (zrobisz to chociażby na podstawie numeru NIP / KRS podanego na stronie www). To zwiększa Twoje bezpieczeństwo i ogranicza współpracę do podmiotów, które są – również formalnie – odpowiedzialne za pracę, którą wykonują.

Portfolio to ważna rzecz. O ile dobry projektant nie ogranicza się do jednego stylu i zestawu mebli, dodatków czy kolorów, to ważne, żeby dotychczasowe jego prace przemawiały do Ciebie. Zwykle na stronach www znajdziesz przykładowe realizacje (tutaj nasze), które mogą stać się wartościową wskazówką na etapie weryfikacji projektanta.

Dobry projektant postępuje według określonych zasad i stosuje dobre praktyki!

Każde biuro ma swoją unikalną specjalizację i typ projektów, w którym czuje się najlepiej. To jednocześnie gwarancja jakości pracy i pewność, że będzie ona wykonana w terminie i zgodnie z obowiązującymi normami i standardami. Przykładowo, my najlepiej czujemy się w projektach mieszkań, w szczególności tych na wynajem. Sami jesteśmy inwestorami i dobrze rozumiemy specyfikę tego biznesu. Lubimy też projekty kuchni i – nieskromnie mówiąc – nie mamy sobie równych w projektach kuchni z IKEA. Mając doświadczenie z pracą zdalną możemy zaproponować ciekawe rozwiązania dla domowego biura czy kącika do pracy, natomiast raczej nie podejmujemy się projektów przestrzeni biurowych. Podczas analizy oferty poszczególnych biur zwróć uwagę (lub po prostu spytaj o to podczas rozmowy telefonicznej!) na to, jakie projekty dominują w portfolio. Nasza rada brzmi: jeśli ktoś twierdzi, że zna się na wszystkim, to należy zachować sporą dawkę ostrożności.

Część druga: zweryfikuj wybrańców.

Weryfikację projektanta należy rozpocząć od sprawdzenia, czy umie on słuchać i właściwie się komunikować. Ktoś, kto od początku przejmuje inicjatywę, narzuca swoje pomysły i bardziej skupia się na realizacji własnych ambicji to niebezpieczna, ale często spotykana mieszanka. Dobry projektant powinien najpierw dokładnie zbadać, jakie są oczekiwania klienta, w jakim momencie życia się on znajduje (inaczej projektuje się pomieszczenia dla singli, a inaczej dla rodziny 2+2), jaki dokładnie zakres usług i budżet wchodzi w grę. Dopiero na tej podstawie projektant może wykonać wycenę projektu, określić możliwe terminy, a przede wszystkim: zdecydować, czy proponować współpracę.

Zobacz, w jaki sposób projektant rozmawia z Tobą, jako z potencjalnym klientem. Czy jest zainteresowany szczegółami, a może nawet od razu da jakąś niewielką wartość, tym samym zachęcając Cię do współpracy? Rozmowa musi być pozytywna i przebiegać w przyjaznej atmosferze: musisz czuć, że chcesz z tą osobą współpracować przez najbliższe kilka tygodni.

Sprawdź też preferowany styl komunikacji projektanta z klientem. Niektórzy wolą spotkania osobiste, innym wystarczą rozmowy telefoniczne i wymiana maili. My preferujemy współpracę zdalną i specjalizujemy się w rozwiązaniach ułatwiających ją. Większość kontaktów z klientami opiera się u nas na rozmowach oraz wideokonferencjach, w czasie których pokazujemy klientowi ekran naszego komputera, prezentując wybrane rozwiązania i dyskutując o nich. Jeśli uważasz, że nic nie zastąpi spotkań osobistych, wybierz biuro ze swojej okolicy. Jeśli natomiast dopuszczasz możliwość współpracy zdalnej, możesz wybrać niemal dowolne biuro w naszym kraju! Oczywiście, jeśli ono również dopuszcza taki model komunikacji.

Cennik to przydatny, aczkolwiek nie obowiązkowy element oferty na stronie www. Dobrze, jeśli widnieje on na stronie, natomiast konieczność poproszenia o indywidualną wycenę również jest w porządku. Każdy projekt jest nieco inny i dobrze, kiedy projektant wyceni go na podstawie ustalonych w czasie pierwszej rozmowy wymagań i oczekiwań z Twojej strony. My oferujemy kalkulator, dzięki któremu wyznaczysz orientacyjną cenę projektu w typowym przypadku, ale zachęcamy również do kontaktu telefonicznego i uzyskania wiążącej, indywidualnej wyceny Twoich oczekiwań.

Zobacz, jakie doświadczenie ma dane biuro. Dobrze, jeśli projektant nie tylko zna się na swoim fachu, ale również rozumie Twój cel. Kiedy jest nim remont własnego mieszkania, sytuacja jest jasna. Ale inaczej podchodzi się do wykończenia mieszkania na wynajem czy wykonania home stagingu dla nieruchomości na sprzedaż. Sprawdź, czy projektant pisze o tym na swojej stronie. Spytaj go w trakcie rozmowy, czy realizował podobne projekty i co według niego jest najważniejsze w konkretnym przypadku.

Część trzecia: ustal szczegóły współpracy.

Kiedy będziesz czuł, że dane biuro może być tym właściwym, przejdź do konkretów.

Po pierwsze, cena. Powinna być jasna i znana już na początku współpracy. Im dokładniejsza oferta, którą otrzymałeś od projektanta, tym lepiej. Powinna ona zawierać zakres projektu, terminy jego wykonania, a także ilość spotkań (lub wideokonferencji, jak w naszym przypadku) między Wami. Powinieneś wiedzieć, czy wspólnie podjedziecie do kilku sklepów z meblami i wyposażeniem wnętrz. Zwróć uwagę, czy projektant ogranicza się do wyboru mebli i dodatków z konkretnych sklepów. Jeśli tak, to jakich i czy Tobie ten wybór pasuje?

Po drugie, terminy. Ustal z projektantem datę przekazania całości projektu, która z jednej strony satysfakcjonuje Cię, a z drugiej: uwzględnia inne projekty, które równolegle prowadzi biuro. W przypadku rozchwytywanych biur projektowych z wieloletnią tradycją, możesz być zmuszony, żeby poczekać kilka tygodni (a nawet miesięcy!) na rozpoczęcie współpracy. Jeśli czas Cię nagli, rozejrzyj się wśród mniejszych podmiotów, lub bądź gotowy na zawyżone stawki za projekty ‚na już’. Na podstawie ustalonej daty końcowej, projektant powinien zaproponować terminy oddania poszczególnych części projektu i może od nich uzależnić kolejne płatności częściowe.

Ważne, żebyście ustalili budżet na wykończenie lub remont, który przecież czeka Cię po zakończeniu współpracy z projektantem. Analizując Twoje oczekiwania, powinniście wspólnie zastanowić się nad kwotą przeznaczoną na remont oraz półką cenową wybieranych mebli i materiałów. Niejednokrotnie projektanci współpracują z konkretnymi markami, z reguły należącymi do średniej i wyższej półki. Jeśli to Ci odpowiada – nie ma problemu, ale kiedy oczekujesz rozsądniejszych cenowo propozycji upewnij się, że w ramach projektu je otrzymasz!

Przykładowy moodboard…

Część czwarta: zaakceptuj umowę.

Umowa to rzecz święta. Nie zgadzaj się na współpracę z biurem, które nie przedstawi Ci zrozumiałej umowy, której warunki jasno określą zakres projektu, terminy, ceny, prawa i obowiązki obu stron. Sposób komunikacji oraz forma przekazania projektu też jest ważna. Tak samo, jak liczba wspólnych spotkań lub rozmów telefonicznych. Generalnie: im bardziej szczegółowa umowa, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia problemów na kolejnych etapach współpracy.

Część piąta: współpracuj.

W zależności od tego, jak mocno chcesz uczestniczyć w powstawaniu danego projektu (powinno to być ustalone jeszcze przed podpisaniem umowy), będziesz wielokrotnie proszony o dostarczenie różnych danych, ocen i opinii, pozwalających projektantowi realizować projekt w taki sposób, który będzie jak najbliższy Twoim oczekiwaniom.

I rzut 3D na jego podstawie

Projektant może poprosić Cię o wypełnienie jakiegoś formularza, określenie preferowanego stylu, ocenę jakichś rozwiązań czy zaprezentowanych zdjęć. Żeby nie opóźniać projektu, powinieneś dostarczać te informacje na bieżąco. Im więcej szczegółów projektant zbierze od Ciebie na początku współpracy, tym mniej będzie oczekiwał na kolejnych etapach. Ten początkowy wywiad również mówi dużo o klasie i doświadczeniu wybranego biura.

Podsumowanie.

Mamy nadzieję, że choć trochę pomogliśmy Ci w wyborze projektanta, który będzie w stanie sprawnie zrealizować założony projekt, nie przekroczy założonego budżetu i zaproponuje rozwiązania, które będą dla Ciebie optymalne. Jednocześnie, zapraszamy samodzielnej wyceny projektu oraz do kontaktu z naszym biurem i przekonania się na własnej skórze o naszym profesjonalnym podejściu oraz umiejętności dostarczania oczekiwanych efektów na czas.